24 Μαρ 2023
Ως επιχείρηση παραγωγής ή εμπορίας τροφίμων, είναι πιθανό να ονειρεύεστε ότι στο μέλλον θα έχετε τη δυνατότητα να βλέπετε μέσα στο μυαλό των πελατών σας. Παρόλο που στο Taste Tomorrow δεν είμαστε ακόμα σε θέση να πραγματοποιήσουμε αυτό το όνειρο, έχουμε στη διάθεσή μας το επόμενο καλύτερο πράγμα: εξελιγμένη τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης που μπορεί να αναλύσει και να προβλέψει τις επιθυμίες και τις ανάγκες των ανθρώπων βάσει της συμπεριφοράς τους στο διαδίκτυο.
Το χρησιμοποιήσαμε για να εξετάσουμε τις πιο σημαντικές αλλαγές τάσεων που λαμβάνουν χώρα στους κλάδους της αρτοποιίας, της ζαχαροπλαστικής και της σοκολατοποιίας. Ποιες παρουσιάζουν ανοδική και ποιες πτωτική πορεία; Η σημασιολογική μας ανάλυση τεχνητής νοημοσύνης δεν δείχνει μόνο αν τα vegan ντόνατς είναι εντός ή εκτός μόδας, αλλά προσφέρει τη δυνατότητα κατανόησης των κινήτρων και των εμπειριών των καταναλωτών μέσα από την σχολαστική εξέταση της γλώσσας που χρησιμοποιούν.
Ενδιαφέρεστε να διευρύνετε την προσφορά των προϊόντων σας ή να κερδίσετε τις καρδιές νέων πελατών; Διαβάστε την επισκόπηση των πιο σημαντικών καταναλωτικών τάσεων στους κλάδους μας.
Όλο και περισσότεροι καταναλωτές παγκοσμίως πειραματίζονται με διατροφές χωρίς γλουτένη, χαμηλές σε υδατάνθρακες ή/και χωρίς σιτηρά. Αυτές θεωρούνται πιο υγιεινές και διευκολύνουν την απώλεια βάρους. Αυτό πυροδότησε την κατακόρυφη αύξηση των συζητήσεων σχετικά με τα καλύτερα υποκατάστατα αλεύρων και σιτηρών. Η ανάπτυξη ήρθε ιδιαίτερα γρήγορα στις περιοχές όπου οι άνθρωποι μιλούν ρωσικά, κινέζικα, πορτογαλικά και ισπανικά. Προβλέπουμε ότι το ενδιαφέρον για τα υποκατάστατα σιτηρών θα αυξηθεί κατά 10 έως 42 τοις εκατό την ερχόμενη χρονιά.
Για τα άτομα που έχουν κοιλιοκάκη ή σοβαρή δυσανεξία στη γλουτένη, η αποφυγή κατανάλωσης αλεύρου σίτου είναι απολύτως απαραίτητη. Ωστόσο, υπάρχουν πολλοί καταναλωτές που επιλέγουν το αλεύρι όλυρας (ντίνκελ) ή αμυγδάλου, απλώς και μόνο επειδή είναι υγιεινό και θρεπτικό. Τα υποκατάστατα αλεύρων και σιτηρών εκτιμώνται όλο και περισσότερο για τα οφέλη που προσφέρουν, από τη συμβολή τους στην απώλεια βάρους και την καλή πέψη μέχρι τις αντιφλεγμονώδεις και γλυκαιμικές ιδιότητες.
Μεταξύ των ρωσόφωνων καταναλωτών, το αλεύρι ρυζιού είναι ένα δημοφιλές προϊόν χωρίς γλουτένη, το οποίο χρησιμοποιείται για την παρασκευή μιας εκδοχής του Kinder Milk Slice στο σπίτι. Οι κινεζόφωνοι καταναλωτές που υιοθετούν μια διατροφή χωρίς γλουτένη επιλέγουν το αλεύρι ταπιόκας και το kuzu. Το αλεύρι καρύδας είναι ένα ακόμα αγαπημένο συστατικό, επειδή είναι χαμηλό σε υδατάνθρακες και έχει υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, αλλά και εξαιτίας της αναγνωρίσιμης γεύσης καρύδας.
Στα σούπερ μάρκετ, τα αρτοποιεία και τα ζαχαροπλαστεία, τα προϊόντα που παρασκευάζονται χωρίς αλεύρι σίτου εξακολουθούν να είναι σχετικά περιορισμένα. Επομένως, υπάρχει αρκετός χώρος για νέες καινοτομίες. Εάν εργάζεστε πάνω στην ανάπτυξη νέων προϊόντων με υποκατάστατα αλεύρου, όπως αλεύρι όλυρας, βρώμης ή αμυγδάλου, φροντίστε να τονίσετε όχι μόνο το γεγονός ότι τα προϊόντα αυτά δεν περιέχουν γλουτένη, αλλά και τα οφέλη για την υγεία μέσω της διατροφής.
Το φαγητό μπορεί να μεταφέρει αναμνήσεις. Μια πίτα μπορεί να σας πάει πίσω στα γενέθλια της παιδικής σας ηλικίας και μια μπουκιά στιφάδο μπορεί να σας ξυπνήσει αναμνήσεις από το μέρος όπου μεγαλώσατε. Αυτό είναι ένα από τα πράγματα που κάνουν τα κλασικά φαγητά τόσο ιδιαίτερα οικεία. Οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο αναζητούν με λαχτάρα αυτά τα νοσταλγικά προϊόντα και οι συζητήσεις που τα αφορούν έχουν αυξηθεί κατά 22,3%. Εάν εξετάσουμε μόνο τον όγκο, πρόκειται για τη νούμερο ένα τάση στους κλάδους μας αυτήν τη στιγμή και γνωρίζει ραγδαία ανάπτυξη σε όλες τις γλώσσες εκτός από τα ιαπωνικά, όπου οι αναφορές στα παραδοσιακά τρόφιμα μειώθηκαν κατά 17,9%.
Επειδή αυτή η τάση είναι τόσο στενά συνδεδεμένη με τις τοπικές κουλτούρες, τις παραδόσεις και τις γεύσεις του παρελθόντος, τα τρόφιμα που είναι δημοφιλή ποικίλουν σε μεγάλο βαθμό από το ένα μέρος του κόσμου στο άλλο. Στις ρωσόφωνες περιοχές, όπου αυτή είναι η κορυφαία τάση με 39,0% άνοδο, στους καταναλωτές είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς οι τηγανίτες με τη μορφή κρέπας. Στον ισπανόφωνο κόσμο (17,1% άνοδος) αυτό ισχύει για το κλασικό taco. Για τους καταναλωτές αυτούς, το συγκεκριμένο πιάτο είναι έντονα φορτισμένο συναισθηματικά, καθώς αποτελεί σύμβολο της τοπικής ταυτότητας.
Οι κινεζόφωνοι καταναλωτές δοκιμάζουν διαφορετικά είδη street food σε μια προσπάθεια να ανακαλύψουν γεύσεις που ενεργοποιούν τη μνήμη. Εκεί, τα πιάτα με μαύρο σουσάμι και τα καντονέζικα φαγητά ωθούν την άνοδο της τάσης κατά 15,2%. Οι καταναλωτές δεν εντυπωσιάζονται από πιάτα με παλιομοδίτικες διακοσμήσεις: προτιμούν μια γεύση που χτυπάει ακριβώς στο σωστό νοσταλγικό σημείο και περιλαμβάνει συστατικά υψηλής ποιότητας.
Στην Ιταλία, οι καταναλωτές αναζητούν τις γεύσεις των παραδοσιακών συνταγών, όπως είναι η μηλόπιτα της γιαγιάς. Ένα μεγάλο μέρος της αύξησης κατά 12,8% των συζητήσεων που αφορούν τέτοιες κλασικές γεύσεις προέρχεται από ανθρώπους που ανταλλάσσουν συνταγές και συμβουλές οι οποίες έχουν περάσει σε αυτούς από τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους.
Μέλι, σιρόπι σφενδάμου, σιρόπι αγαύης και πιο πρόσφατα, ερυθριτόλη: παρόλο που οι καταναλωτές γνωρίζουν πολύ καλά τις αρνητικές επιπτώσεις που επιφέρει η υπερκατανάλωση ζάχαρης, η αγάπη τους για οτιδήποτε γλυκό είναι απλά πολύ μεγάλη, αν και ορισμένοι επιλέγουν να την αντικαταστήσουν με φυσικές ή τεχνητές γλυκαντικές ουσίες. Παρατηρούμε ότι ο αριθμός των διαδικτυακών συζητήσεων που αφορούν τα υποκατάστατα ζάχαρης και τη μείωση της κατανάλωσής της αυξάνεται κατά 18,1%.
Οι καταναλωτές που μιλούν ρωσικά (26,4%), γερμανικά (25,5%), πορτογαλικά (15,8%), κινέζικα (15,0%) και ιταλικά (14,2% ) αναζητούν λιχουδιές που περιέχουν λίγη ή καθόλου ζάχαρη. Μόνο στα ιαπωνικά διαπιστώνουμε μια απότομη πτώση: εκεί, το ενδιαφέρον για τη μείωση της ζάχαρης μειώθηκε στο μισό σε σύγκριση με την περασμένη χρονιά.
Η σημασιολογική μας ανάλυση τεχνητής νοημοσύνης δείχνει ότι αυτό που καθοδηγεί τους καταναλωτές όταν επιλέγουν υποκατάστατα ζάχαρης είναι η επιθυμία τους να αναλάβουν την ευθύνη για την υγεία. Η ετικέτα «χωρίς ζάχαρη» απενοχοποιεί τρόφιμα που διαφορετικά θεωρούνται ανθυγιεινά, όπως για παράδειγμα η σοκολάτα. Όταν μια λιχουδιά περιέχει υποκατάστατα ζάχαρης ή σάκχαρα φυσικής προέλευσης, οι καταναλωτές αισθάνονται λιγότερες ενοχές (και επομένως περισσότερη χαρά) όταν την καταναλώνουν.
Δεν υπάρχει καμία επιστημονική βάση στην οποία να μπορεί να στηριχθεί η αντικατάσταση της ζάχαρης με μέλι. Φροντίστε λοιπόν να διατυπώνετε ισχυρισμούς υγείας σε σχέση με προϊόντα με μειωμένη ζάχαρη και όχι σε εκείνα που περιέχουν φυσικά σάκχαρα. Επειδή η τάση προσανατολίζεται προς τα υποκατάστατα ζάχαρης φυσικής προέλευσης, αυτή ακριβώς είναι η πτυχή στην οποία θα πρέπει να εστιάζει η επικοινωνία: η πρόσληψη μειωμένων θερμίδων και η μετάβαση σε μια φυσική διατροφή.
Περίπου το ένα τρίτο των κλιματικών επιπτώσεων προέρχεται από την παρασκευή και την κατανάλωση τροφίμων, επομένως δεν είναι περίεργο που οι καταναλωτές επιθυμούν να σταματήσουν τη σπατάλη τους. Η αύξηση κατά 17,8% του αριθμού των διαδικτυακών συζητήσεων που αφορούν την ανακύκλωση τροφίμων προέρχεται εν μέρει από ανθρώπους που επιθυμούν να αισθάνονται καλά και να συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος.
Ωστόσο, υπάρχει ακόμα ένα όφελος για τους καταναλωτές που προσπαθούν να καταπολεμήσουν τη σπατάλη τροφίμων: η εξοικονόμηση χρημάτων. Καθώς τα καθημερινά ψώνια γίνονται όλο και πιο ακριβά εξαιτίας του πληθωρισμού, η αξιοποίηση περισσευμάτων και υπολειμμάτων φαγητού γίνεται επίσης οικονομικά ελκυστική.
Πολλές από τις διαδικτυακές συζητήσεις που αφορούν την ανακύκλωση εστιάζουν στον πειραματισμό με νέες συνταγές στις οποίες χρησιμοποιούνται τα περισσεύματα λαχανικών και ψωμιού. Η συγκεκριμένη τάση αυτή γνωρίζει τη μεγαλύτερη άνοδο στις αγορές της Γερμανίας (41,7%), της Ισπανίας (20,7%) και της Αγγλίας (20,1% ), καθώς οι καταναλωτές διστάζουν να πετάξουν τρόφιμα για τα οποία έχουν δαπανήσει αρκετά χρήματα.
Η ανακύκλωση τροφίμων είναι για τις επιχειρήσεις ένας εξαιρετικός τρόπος να δείξουν τη δέσμευσή τους στην προστασία του περιβάλλοντος. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα αρτοποιεία, αφού το ψωμί είναι το πιο πολυσυζητημένο τρόφιμο όσον αφορά την ανακύκλωση. Ήδη παρατηρούμε την εμφάνιση των πρώτων πρωτοβουλιών, όπως αρτοποιεία και διάσημοι σεφ που χρησιμοποιούν παλιό ψωμί για να παρασκευάσουν πατατάκια ή ψωμάκια πίτσας και να έχουν κάλυψη από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης για τα τρόφιμα. Τρία αρτοποιεία στις Κάτω Χώρες τράβηξαν την προσοχή του Τύπου όταν δημιούργησαν ένα ψωμί που είναι παρασκευασμένο από παλιές, απούλητες φραντζόλες σε ποσοστό 20-30%. Αυτές αποξηραίνονται και αλέθονται, με αποτέλεσμα ένα προζύμι το οποίο οι αρτοποιοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν για νέα ζύμη.
Για τους παραγωγούς βιομηχανικής κλίμακας, η ανακύκλωση περισσευούμενων ή ελαφρώς ελαττωματικών προϊόντων εξακολουθεί να αποτελεί μια πρόκληση. Οι αυστηροί κανονισμοί για τα τρόφιμα και οι τεράστιοι όγκοι που απαιτούνται καθιστούν δύσκολη την ανακύκλωση του ψωμιού και των γλυκών για την παρασκευή νέων αρτοσκευασμάτων, αν και ορισμένα χρησιμοποιούνται στον τομέα της ζυθοποιίας. Μια ακόμα επιλογή για πιο βιώσιμη λειτουργία είναι η χρήση ανακυκλωμένων σιτηρών, όπως το SuperGrain+, το οποίο αναπτύχθηκε από την ReGrained σε συνεργασία με την Puratos.
Το Taste Tomorrow παρακολουθεί εννέα διαφορετικές γλώσσες και ακολουθεί τις τάσεις σε 50 χώρες, επειδή ορισμένες τάσεις του τομέα εμφανίζονται ταυτόχρονα σε όλο τον κόσμο, αλλά συνήθως υπάρχουν πολύ μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των αγορών. Αυτό αποδεικνύεται από την τάση fresh-on-demand. Σε παγκόσμιο επίπεδο, ο αριθμός των συζητήσεων γύρω από τα ψωμάκια για ψήσιμο στο σπίτι, τα κατεψυγμένα κέικ και άλλα είδη ευκολίας παρουσιάζει μια μικρή μείωση της τάξης του 4,1%.
Μεταξύ των καταναλωτών που μιλούν ιαπωνικά και κινέζικα, η μείωση ανέρχεται σε 47,9% και 31,6% αντίστοιχα, ωστόσο στις ισπανόφωνες περιοχές, οι συζητήσεις παρουσίασαν αύξηση κατά 26,6%. Η σημασιολογική μας ανάλυση τεχνητής νοημοσύνης δείχνει ότι στην Ιαπωνία και την Κίνα η κατηγορία των fresh-on-demand προϊόντων απογειώθηκε πραγματικά την περίοδο της πανδημίας του Covid, επομένως η μείωση μπορεί να θεωρηθεί ως σταθεροποίηση και επιστροφή στην κανονικότητα. Οι Ιάπωνες καταναλωτές εξακολουθούν να ενδιαφέρονται για κατεψυγμένο ψωμί και γλυκά, ιδιαίτερα για εκείνα που δεν περιέχουν ζάχαρη ή γλουτένη. Ωστόσο, στην Κίνα υπάρχουν παράλληλα ορισμένοι προβληματισμοί για την υγεία οι οποίοι κάνουν τους καταναλωτές διστακτικούς, καθώς δεν υπάρχουν βιομηχανικά πρότυπα και κανονισμοί για τα έτοιμα γεύματα. Όμως, παρά τις εν λόγω ανησυχίες, η ευκολία που προσφέρει ένα γρήγορο και φρέσκο γεύμα εξακολουθεί να είναι ιδιαίτερα ελκυστική στους καταναλωτές.
Στις ισπανόφωνες περιοχές, τα προϊόντα Φρέσκο κατά παραγγελία ικανοποιούν την ανάγκη για γρήγορα, απλά και πρακτικά πιάτα. Το να υπάρχει ένα έτοιμο σνακ ή γεύμα στο ψυγείο ή στην κατάψυξη λειτουργεί καθησυχαστικά για τους καταναλωτές. Έχουν πάντα κάτι να φάνε, χωρίς να αφιερώνουν πολύ χρόνο ή πολλή προσπάθεια. Υπήρξε αυξημένο ενδιαφέρον για επιδόρπια και προϊόντα απόλαυσης, με τα μάφιν, την πίτσα, τα χάμπουργκερ και τα κέικ να αποτελούν τα πιο πολυσυζητημένα προϊόντα.
Όταν κυκλοφορείτε στην αγορά νέα κατεψυγμένα προϊόντα ή προϊόντα για ψήσιμο στο σπίτι, έχει σημασία να μην εστιάζετε μόνο στο πόσο γρήγορα ή εύκολα προετοιμάζονται ή στο πόσο χρόνο εξοικονομούν. Καλό είναι να κερδίζετε τους καταναλωτές και με συναισθηματικά επιχειρήματα, γι' αυτό μην παραλείπετε να μιλάτε για τη γεύση τους, το πόσο απολαυστικά είναι ή τα οφέλη που προσφέρουν στην υγεία.
Το εργαλείο ανάλυσης τεχνητής νοημοσύνης παρακολουθεί εκατομμύρια αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που σχετίζονται με τρόφιμα, αιτήματα αναζήτησης και άρθρα διαδικτυακών μέσων. Μάθετε τις τάσεις στην αγορά-στόχο σας.
Για παραπάνω πληροφορίες και εφαρμογές επικοινωνήστε με τοπικό εκπρόσωπο της Puratos.